Jak radzić sobie z puchnięciem twarzy i ciała?

Jak radzić sobie z puchnięciem twarzy i ciała? Przewodnienie, czyli nadmiar wody w organizmie nie jest naturalnym stanem fizjologicznym. Najczęściej obrzęki w obrębie twarzy lub kostek mają podłoże chorobowe, lub są związane z nieprawidłowym stylem życia. Woda jest głównym składnikiem ciała (stanowi około 60% masy ciała), a za jej odpowiednią regulację odpowiadają głównie nerki.

Jakie są przyczyny nadmiaru wody w organizmie?

W warunkach prawidłowych nie dochodzi do przewodnienia. Nerki, które regulują jej ilość, zaczynają wówczas, filtrować więcej krwi, przez co zwiększa się ilość moczu, z którym jest usuwany nadmiar wody. Woda w organizmie zaczyna się gromadzić, gdy powyższe mechanizmy zawodzą.

Duży wpływ na zatrzymywanie wody w organizmie ma dieta, a mianowicie:

• nadmiar soli (sodu) w diecie
  • niedobór potasu w pożywieniu
  • rygorystyczna i/lub niskokaloryczna dieta
  • niewystarczające spożycie wody – organizm wówczas zaczyna ją „oszczędzać” i zatrzymuje w przestrzeni poza naczyniami
  • alkohol – po pierwsze powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co płyn przechodzi poza krwiobieg. Ponadto działa moczopędnie – organizm jest narażony na silną utratę wody – w związku z czym zaczyna ją zatrzymywać
  • kawa i herbata w dużej ilości
  • słodycze – są bogate w węglowodany proste, które powodują wyrzut insuliny. Uzyskany nadmiar energii w postaci glikogenu i tłuszczu wiąże wodę, co również sprzyja puchnięciu
  • zmiany hormonalne u kobiet

* w drugiej fazie cyklu miesiączkowego występują duże wahania, głównie estrogenów

* nadmiar wody w organizmie w czasie ciąży związany jest ze zmianami hormonalnymi, jak również w zaawansowanej ciąży dochodzi do uciskania naczyń przez macicę, co utrudnią przepływ krwi z nóg do serca

• siedzący tryb życia

Jakie choroby mogą wywoływać obrzęki?

• niewydolność nerek
  • choroby serca, podczas których dochodzi do zastoju krwi i rozszerzenia naczyń – co skutkuje przenikaniem wody do tkanek. Dzieje się tak głównie przy niewydolności serca, kiedy to układ krążenia nie pracuje efektywnie
  • choroby wątroby – głównie marskość wątroby
  • stosowanie leków na nadciśnienie, przeciwbólowych i hormonalnych
  • choroby tarczycy
  • żylaki i niewydolność żylna kończyn dolnych

Jakie są objawy nadmiaru wody w organizmie?

• nagły wzrost masy ciała nawet o 3-5 kg w ciągu kilku dni
  • obrzęk na twarzy i ciele, szczególnie wokół kostek
  • „ciatsowata” konsystencja ciała – w momencie ucisku na tkankę powoduje zagłębienie, które z czasem znika
  • opuchlizna oczu – często jest wynikiem nieprawidłowej pracy nerek
  • uczucie ciężkości i ogólne osłabienie organizmu
  • opuchnięta, „nalana” i zmęczona twarz

Jak skutecznie radzić sobie z nadmiarem wody w organizmie?

Wszystko zależy od przyczyny. Jeśli są spowodowane chorobą – po diagnostyce i konsultacji z lekarzem – należy bezwzględnie przyjmować zalecone leki. Jeżeli natomiast przyczyną jest styl życia warto zastanowić się nad jego zmianą.

Eliminacja błędów dietetycznych oraz odpowiednie nawodnienie (około 2 litrów wody dziennie) to pierwszy krok w redukcji nagromadzonej wody w organizmie. Warto również ograniczyć spożycie soli, słodyczy, alkoholu, herbaty i kawy.

Także wspomagająco działa wysiłek fizyczny – szczególnie gdy zauważymy, gdy opuchnięcia pojawiają się po długim siedzeniu.

W tym celu zaleca się codzienną aktywność przez 30 minut – może być to spacer, bieganie czy jazda na rowerze. Wspomagająco także można sięgnąć po napary ziołowe z pokrzywy, mniszka lekarskiego, skrzypu, czystka czy pietruszki zwyczajnej – należy pamiętać, że będą one skuteczne jedynie przy regularnym stosowaniu.

Endermologia twarzy i ciała w redukcji obrzęków

Endermologia wykorzystuje działanie masażu próżniowego, który w sposób regularny pobudza procesy regeneracyjne skóry. Aktywna stymulacja tkanek powoduje ujędrnienie skóry, redukcję cellulitu (zarówno tłuszczowego, wodnego, jak i wodno-tłuszczowego) – w sposób całkowicie bezpieczny i nieinwazyjny.

Zmniejsza także objętość tkanki tłuszczowej i wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. Zastosowanie technologii drenażu limfatycznego powoduje poprawę krążenia i usuwa nadmiar wody z organizmu.

Endermologia twarzy jest nie tylko zabiegiem odmładzającym.

Regularny masaż specjalnymi końcówkami poprawia kontur twarzy, redukuje jej obrzęki, także te wokół oczu. W niektórych przypadkach warto zastosować również zabieg karboksyterapii – szczególnie w przypadku opuchnięć okolic oczu. Podskórne podanie medycznego dwutlenku węgla udrożni naczynia limfatyczne i spotęguje efekt redukcji obrzęków.

Aby uzyskać trwałe efekty ,zwykle zaleca się serię 10-12 zabiegów wykonywanych 2 razy w tygodniu, a następnie jeden zabieg co 3 tygodnie.